Στο
σύγχρονο περιβάλλον της 4ης βιομηχανικής επανάστασης (τεχνολογικής)
η ακαδημαϊκή κατάρτιση του ανώτερου και κατώτερου στελεχιακού δυναμικού της
ελληνικής αστυνομίας
αποτελεί πλέον επιτακτική ανάγκη. Το εν λόγω άρθρο δεν
αποσκοπεί στο γεγονός να αναδείξει ζητήματα ‘‘ανωτατοποίησης’’ των αστυνομικών
σχολών-άλλωστε το θέμα έχει αναλυθεί εξαιρετικά και σε βάθος από συναδέλφους-, αλλά
να επιχειρηματολογήσει ως προς τα ανταποδοτικά οφέλη που παράγονται όταν ένας
στενός πυρήνας του κράτους επενδύει στα μέλη του και να προτείνει λύσεις
σύμφωνα με τις ανάγκες που ανακύπτουν.
Στην ΕΛ.ΑΣ,
τη τελευταία και πλέον δεκαετία, παρά τα όποια οικονομικά, εξοπλιστικά και
υλικοτεχνικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το προσωπικό παρατηρείται το ευοίωνο
φαινόμενο κατά το οποίο οι αστυνομικοί υπάλληλοι, ανακριτικοί και μη, με δικά
τους έξοδα να συμμετέχουν σε προγράμματα δια βίου μάθησης διαφόρων θεματικών ενοτήτων
ή να παρακολουθούν πανεπιστημιακά προγράμματα μεταπτυχιακού επιπέδου ακόμα και
να προχωρούν στην εκπόνηση διδακτορικών διατριβών σε ελληνικά πανεπιστήμια αλλά
και σε εξ’ αποστάσεως έρευνα.
Εάν
επιθυμούμε να απαντήσουμε στο στρατηγικό ερώτημα ‘‘τι αστυνομία θέλουμε;’’
εύλογα και ρεαλιστικά οδηγούμαστε στην υπεραξία που μπορεί να παράσχει η
δημιουργία μιας ‘‘smart
police’’[1] στη προστασία των πολιτών.
Η ενίσχυση δηλαδή της υπηρεσίας μέσα από την έρευνα και καινοτομία για την
αντιμετώπιση σύγχρονων ζητημάτων όπως διεθνής και εσωτερική ασφάλεια,
ριζοσπαστικοποίηση, cybercrime κ.α.,
εντάσσοντας αυτά τα αναβαθμισμένα στελέχη-χωρίς να μειώνεται η σημασία των
αστυνομικών που δε διαθέτουν πανεπιστημιακή εκπαίδευση- σε μια ευρύτερη
‘‘έξυπνη’’ στρατηγική η οποία μπορεί να λειτουργήσει ενδεχομένως και ως hub(κόμβος) γνώσης για αστυνομίες
συμμαχικών χωρών και μη, παρέχοντας τη δυνατότητα στην Ελλάδα το διπλωματικό
πλεονέκτημα της ανταλλαγής τεχνογνωσίας.
Γι’ αυτό,
κατά τα πρότυπα των ευρωπαϊκών κρατών-αλλά και των Η.Π.Α και Ισραήλ προτείνεται:
·
Διεξαγωγή
εξετάσεων με σκοπό τη παροχή αστυνομικών υποτροφιών στους επιτυχόντες.
·
Παροχή
άδειας άνευ αποδοχών για πανεπιστήμια του εξωτερικού μέχρι και δυο έτη στα
στελέχη που επιθυμούν να παρακολουθήσουν μεταπτυχιακό πρόγραμμα και τοποθέτηση
τους σε συναφές αντικείμενο της υπηρεσίας μετά το πέρας αυτού.
·
Βαθμολογική
κινητροδότηση στους κατόχους Διδακτορικού διπλώματος.
·
Δημιουργία
δια τμηματικών προγραμμάτων σπουδών (Police and criminal studies) στη Σ.Α.Ε.Α σε συνεργασία με τα
ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας αλλά και του εξωτερικού.
·
Υπηρεσιακή
διευκόλυνση με τη μορφή απόσπασης των συναδέλφων που φοιτούν σε μεταπτυχιακό
πρόγραμμα εκτός της Α.Δ της οργανικής τους θέσης.
·
Επαναφορά
της 20ημερης φοιτητικής άδειας στους φοιτούντες αστυνομικούς σε προπτυχιακό
πρόγραμμα σπουδών με συγκεκριμένο χρονικό όριο.
Συμπερασματικά,
τα βασικά αγαθά που προσφέρει και εγγυάται ένα κράτος στους πολίτες του είναι
σταθερότητα και ασφάλεια. Για να μην
παραμείνουμε λοιπόν μια υπηρεσία ουραγός των δραματικών εξελίξεων που επιφέρει
το διακρατικό-οργανωμένο έγκλημα, πρώτα απ’ όλα για την ασφάλεια των πολιτών
και αλλά ταυτόχρονα και των αστυνομικών, έχουμε την υποχρέωση να
αντιμετωπίζουμε τη πραγματικότητα όπως είναι και όχι όπως θα θέλαμε να είναι, να
ερμηνεύουμε ορθολογικά τις διεθνείς και εγχώριες εξελίξεις αποφεύγοντας τα
σπασμωδικά αντανακλαστικά επικαιρότητας εστιάζοντας στην εξωστρέφια.
Παρμακίδης Ιωάννης
Αστυφύλακας
Μεταπτυχιακό Διεθνείς
Σχέσεις και Πολιτικές
Πανεπιστήμιο
Πελοποννήσου
-Μεταπτυχιακό
Στρατηγική και Διεθνή Πολιτική
Πανεπιστήμιο
Μακεδονίας
-Δόκιμος Ερευνητής
Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων
Πάντειο Πανεπιστήμιο
[1] Ο γράφων έχει εμπνευστεί τον όρο smart police από τον όρο smart power (έξυπνη ισχύ) από την επιστήμη των διεθνών σχέσεων την οποία και διακονεί
www.bloko.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου